За профсъюзното мислене

Или опит да обясним ситуацията с тираджиите, които уж Макрон искал да защити от “чорбаджията-изедник” български

Малко факти: В България възнагражденията на международните шофьори са изключително добри на фона на всички останали заплати. Движат се в порядъка 2200-3600 евро нето, което бруто и в лева стига от 5000 до 9000 лева. Съвсем заслужено. Справка може да бъде направена в сайтовете за обяви за работа с посочени заплати. Забелязваме също, че работодателите рекламират дори чрез билбордове по българските магистрали тези високи възнаграждения за международни шофьори, в стремежа си да намерят кадри. Секторът печели и се развива добре, плаща на шофьорите едни доста прилични доходи, което е чудесно.

Някои твърдят обаче, че за един шофьор е по-добре, ако пакетът “Макрон” се случи, защото дори и българският му работодател да фалира, той си смени работата и ще получава повече. Но той не просто ще смени работодателя, а ще смени и държавата. Ще емигрира с цялото си семейство, защото този бизнес няма да остане в България, а ще се премести в ръцете на фирми от Франция, Германия, Белгия и другите богати държави. И е спорно, дали този шофьор и семейството му ще са по-добре в чужбина, където тепърва ще се установяват. Някои хора, представете си, искаме да живеем и работим в България, не искаме да емигрираме, но да не навлизаме в спор по темата къде е по-добре.

Всъщност идеята на пакета “Мобилност” на Макрон е да премести един печеливш бизнес от Източна в Западна Европа, чрез протекционистки мерки и политики, маскирани зад лицемерното “грижим се за шофьорите”. Френският президент обеща това на френския бизнес и своите избиратели. Няма да се спирам на пропагандата, която пуснаха за „мизерните“ условия на работа на тираджиите.

Но нека се върнем на ситуацията в България. Изяснихме вече, че един шофьор на ТИР получава доста добро възнаграждение, тук в България, за нашия стандарт на живот. Факт. Тоест той издържа семейството си доста добре тук, нали стана ясно? И ако това българско семейство, живеещо добре в български град или село, бъде принудено да емигрира в следствие на пакета “Мобилност”, като приемаме, че шофьорът получи предложение за работа в Германия или Франция например, е, питаме се, по-добре ли ще е?

По-добре ли е тези семейства, които сега тук са материално добре, да емигрират в чужбина и там да харчат парите си, там да плащат данъците и там да отглеждат децата си? Говорим за стотици хиляди българи, които са работещи, не на помощи, не са и такива, които не желаят да работят, не са такива, които си изкарват препитанието с кражби. Говорим и за третия по големина сектор в икономиката на България!

За някои хора, всичко което иде от Запада е най-доброто по правило, точно както за русофилите всичко, което иде от Русия е най-доброто по правило. И двете групи са еднакво немислещи и късогледи. Това е мислене от типа “Води ме партийо, води ме … аз вярвам, че си права, когато съгрешиш дори!”. За част от тях важи и правилото „мразим и плюем по всичко българско и родно, а българин е най-кофти човек на света“. На такива хора аз казвам: „Пази, боже, сляпо да прогледа.“

(мнението е провокирано от дискусиите във Фейсбук по темата)


*Публикацията е препечатана от фейсбук профила на автора с нейното съгласие.

Подкрепи Мисъль в Patreon

mm
Катя Крънчева

Катя Крънчева е управител на Счетоводна кантора К и К - дългогодишен партньор на редица малки и средни български и чужди фирми и създател на сайта КиК Инфо - платформа за данъци и счетоводство*. Кантората е член на Integra International, международна счетоводна организация с покритие в над 50 държави, с над 170 представителни офиса по света, а в България е член на Асоциацията на счетоводителите и счетоводните предприятия.

No Comments Yet

Comments are closed